Pactis - Home

Disputen - Hoe dan?

Tijdsduur: 1 dag

Bestemd voor: o.a.klantmedewerkers, Incassomedewerkers, paralegals, collectors, debiteurenbeheerders

Data: in company kan altijd


2024


Tijd: 09:30 - 16:00 uur

Afronding: Certificaat 

Accreditatie: 

Investering: € 395,00 ex. btw

1. Disputen

  • de meest voorkomende disputen
  • regels over contracten
  • regels over algemene voorwaarden
  • vertegenwoordiging

2. Gespreksvoering

  • belangrijkste spelregels
  • tips &tricks

3. Dispuutmanagement

  • registeren
  • analyseren
  • rapporteren
  • leren 
  • implementeren

Na afronding van deze vakopleiding weet u wat u inhoudelijk moet zeggen op de meest voorkomende vragen over openstaande nota's.


Ook weet u hoe u het best zo'n gesprek kunt voeren.


Daarnaast leert u waarom het belangrijk is om aandacht te hebben voor dispuutmanagment en hoe u dit kunt inrichten.

Mr. Sigrid Schuurman - Janssen

Mr. Kees Over de Vest

Ik schrijf me in voor deze vakopleiding! Terug naar vakopleidingen

Vakopleiding: Disputen - Hoe dan?
In het debiteurenbeheer maken we onderscheid tussen debiteuren die niet willen betalen en debiteuren die niet kunnen betalen. In deze vakopleiding gaat het over de niet-willers. Die hebben dus een reden om niet te betalen. Er is sprake van een dispuut.
Een dispuut kan simpel zijn: “Wij hebben de factuur nooit ontvangen”, of “De factuur is onduidelijk”. Het kan ook gaan over ingewikkelder zaken zoals:
• “Er is niet geleverd volgens afspraak.”
• “Ik heb nooit een contract getekend.”
• “Deze meneer staat onder curatele.”
• “Die handtekening is niet van mij.”
• “Deze manager was niet bevoegd.”
• “Uw voorwaarden gelden niet voor ons.”

Wat doe je dan? Wat zeg je? Hoe reageer je?

In deze vakopleiding bespreken we de regels aan de hand van praktijksituaties, zodat u de juiste antwoorden kan geven. O.a. komen aan bod:
- Wanneer is er sprake van een geldig contract?
- Welke algemene voorwaarden zijn van toepassing?
- Wat mag een minderjarige of iemand die onder bewind of curatele staat?
- Wie mag er namens een bedrijf een contract afsluiten?
- Wat als de afspraak niet meer kan worden nagekomen?
- Wat als het product onderweg beschadigd is geraakt?
- Wanneer lijd je schade?

U kunt uw “eigen” disputen vooraf inbrengen.
Dit doen we in 1 dagdeel.

In dagdeel 2 oefenen we dispuutgesprekken. Hoe voer je een goed dispuutgesprek? Ga je discussiëren en argumenteren? Buig je het gesprek om naar een oplossing? Of weet je door de inzet van de juiste gesprektechnieken goede betaalafspraken te maken?

In dagdeel 2 besteden we ook kort aandacht aan dispuutmanagement. Immers, disputen zijn ook een vorm van feedback. Daar kunnen we van leren. Dispuutmanagement gaat over registeren, analyseren, rapporteren, leren en implementeren. 

Share by: