• Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

 2025 VERNIEUWD AANBOD

Onze vakgebieden: Financieel, Juridisch & NLP

Opleidingen, training, coaching en intervisie

voor:
schuldhulpverleners, bewindvoerders, curatoren, mentoren
juridische professionals & professionals in Finance
Verdieping & Verbreding

Blended learning
* live * digitaal * interactief * zoom * teams* games * quizzen * polls * gesprek op voeten *

Wij werken samen met Flanderijn Trainingen. Een deel van onze opleidingen wordt verzorgd namens onze strategische partner Flanderijn.
 

Medaille-ontmoetingen
Aan elke medaille zitten twee kanten; waar mogelijk integreren wij verschillende invalshoeken in onze opleidingen.
Dit doen we o.a. door een diverse samenstelling van groepen. Zo staan sommige trainingen voor bewindvoerders en schuldhulpverleners ook open voor debiteurenbeheerders en incassomedewerkers.

Medaillegesprekken
Aan elke medaille zitten twee kanten. Voor de één is het een “schuld”, voor de ander een “vordering”. Medaillegesprekken zijn gesprekken tussen professionals die werken aan beide kanten van deze medaille. De een staat aan de kant van schuldeisers, de ander aan de zijde van schuldenaar. Doel is de brug tussen schuldeisers en schuldenaren ( en de hulp- en dienstverleners aan beide kanten) verkleinen. Zonder oordeel en met nieuwsgierigheid kennis nemen van de standpunten en zienswijzen van de ander, verrijkt je als professional en als mens.

Vakopleidingen voor schuldhulpverleners



De schuldhulpverlener is binnen een schuldhulp­verlenings­organisatie hét aanspreekpunt voor de klant. De schuldhulp­verlener registreert de aanvraag, helpt de schuldenaar met behulp van diverse tools en verleent nazorg. Hij/zij heeft een belangrijke rol die een behoorlijke kennis van zaken vergt.


Het onderhouden van de vakbekwaamheid is belangrijk:. Als wet- en/of regelgeving veranderen is het, mede in het belang van de klanten, zaak dat de schuldhulpverlener zoveel mogelijk op de hoogte is van deze wijzigingen.
Een gecertificeerd schuldhulpverlener dient zijn/haar vakbekwaamheid op peil te houden door bijvoorbeeld het volgen van trainingen. Het jaarlijks behalen van PE-punten is bij KIWA een verplichting om het persoonscertificaat geldig te houden.

In het kader van de permanente educatie biedt Pactis Vakopleidingen meerdere eendaagse kennis- en vaardigheidstrainingen aan die geaccrediteerd zijn door KIWA.
  • Msnp en Wsnp

    Betalingsonmacht blijft helaas een bijzonder actueel onderwerp. Wilt u volledig op de hoogte blijven van alle actualiteiten, o.a. de wijzigingen per 1 juli 2023?


    In deze training staat de schuldenproblematiek van uw cliënt centraal. Zowel de relevante regelgeving als de praktijk komen uitgebreid aan de orde. Uniek is dat ook de schuldeisersinvalshoek wordt meegenomen. Met betrekking tot de minnelijke en wettelijke schuldsanering bespreken we uitgebreid de voorwaarden voor toelating, de procedure en de gevolgen voor de schuldenaar, maar ook die voor de schuldeiser. Daarnaast bespreken we de basisbeginselen van het faillissementsrecht en de praktijk voor zover voor u relevant.


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Minnelijke en gerechtelijke incasso (ook als Team-training)

    De kans is groot dat u als adviseur of hulpverlener via uw cliënt te maken krijgt met sommaties of dagvaardingen. Hoe zit het nou met de buitengerechtelijke kosten in die sommaties en wat wordt er van u verwacht in een gerechtelijke procedure? Tijdens deze training geven we antwoord op deze en andere vragen waar u mee worstelt.


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Beslag- en executierecht

    De hoofdlijnen en actualiteiten op een rij. Alles wat je als adviseur of hulpverlener moet weten!


    o.a.

    Vereenvoudiging beslagvrije voet

    Beslagvrij bedrag bij bankbeslag

    Kantonrechter als executierechter

    Uitbreiding zaken waarop geen beslag kan worden gelegd

    Online veilen

    Snellere afwikkeling derdenbeslagen

    Betere bescherming bewoners bij gedwongen ontruimingen



    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Verblijf en schulden (ook als Team-training)

    Alle actualiteiten! Ook vreemdelingen en vluchtelingen kunnen schulden hebben. Soms beïnvloedt de verblijfsstatus de financiële situatie of de samenwoningssituatie van uw cliënt.

    Wilt u zich verbreden op dit vlak, of opfrissen?

    Alles wat je wil en moet weten over de verblijfsstatus van je cliënt, en de financiële consequenties!


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Aansprakelijkheden (ook als Team-training)

    Vakopleiding Aansprakelijkheden


    Met enige regelmaat worden bewindvoerders, curatoren, mentoren of budgetbeheerders aansprakelijk gesteld. Soms omdat ze te weinig, soms omdat ze te veel hebben gedaan. Je kunt aansprakelijk gesteld worden voor teveel aflossen, of te laat of niet aanvragen van bijzondere bijstand, of het te laat doorgeven van gegevens, of het niet aanvragen van de zorgtoeslag. 

    Er wordt eigenlijk best veel van je gevraagd.


    Hoe zit het ook al weer met aansprakelijkheden? Op grond waarvan kun je aansprakelijk zijn? Leidt aansprakelijkheid ook altijd tot schade en schadevergoeding? Hoe zit het met “eigen schuld”. Kun je je verzekeren? Hoe wordt de eventuele schade vastgesteld? Hoe stel je iemand aansprakelijk? Wie moet wat bewijzen?


    Wil je weer even helemaal actueel opgefrist? En op de hoogte van de belangrijkste spelregels? En de meest recente jurisprudentie? Volg dan de Vakopleiding Aansprakelijkheden.


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Help, mijn klant zit in mijn allergie!

    Je doet het met professionaliteit (en liefde?); je inspannen voor je klant. Met de ene klant gaat het in het contact vanzelf en bij ander voel je constant wrijving en soms doet hij/zij dingen waardoor je enorm getriggerd wordt. Je klant zit in je allergie. Hoe komt dat? Hoe kom je eruit? Durf jij te kijken door de bril van de kernkwaliteiten naar jezelf en je klanten?


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Je klant vertegenwoordigen in een procedure

    Vertegenwoordig jij je klant af en toe bij de kantonrechter of in een bezwaar of in beroep? Misschien heb je wel eens naast een advocaat in een rechtszaal gezeten en gedacht: "dit kan ik ook!"

    Dat klopt, dat kun jij ook, soms! Uiteraard is procederen en iemand vertegenwoordigen in rechte een vak apart. En soms kun je inderdaad prima zelf. Wanneer wel , wanneer niet? Dat leer je in deze vakopleiding. En, wat de belangrijkste spelregels en tips en tricks zijn bij de kantonrechter en in bezwaar en beroep. En, we besteden aandacht aan je presentatievaardigheden!


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • NLP-coaching, introductie

    U heeft in het werk te maken met cliënten die hun financiële en/of persoonlijke zaken niet zelf kunnen regelen. In de praktijk zit de grootste uitdaging voor u mogelijk in het begeleiden en sturen van uw cliënten. 

    Hoe verbetert u de kwaliteit van het contact en coacht u hen middels NLP naar een betere relatie, acceptatie en zelfredzaamheid? In de training NLP-Coaching krijgt u meer inzicht in denkprocessen, en eenvoudige oefeningen en gespreksstructuren aangereikt die meteen effect hebben. Dus, meer grip op uw cliënten  en gedrag sturen door middel van motiverende taal en bewezen NLP-technieken.


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • NLP-coaching; Verandertaal

    Wat zeg jij tegen een cliënt als je een voorstel hebt gedaan? 

    Hoe voelt dat voor jou? of 

    Hoe klinkt dat? of 

    Zie je dat voor je?

    Herken je de verschillende "zintuigwoorden"? Welke gebruik jij onbewust en welke komen het beste binnen bij je cliënt?


    NLP biedt verschillende mooie modellen om met taal invloed uit te oefenen en nog beter aan te sluiten op de beleving van de ander. Wil je maximaal werken aan verandering?


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Zakelijk en klantgericht schrijven

    Effectiever worden?

    Wil je in e-mails en op papier effectiever worden door echt rekening te houden met de ontvanger? Leer je verplaatsen en leer wat dat doet met je taalgebruik.

    Praktisch!

    Dus: direct taalgebruik, direct duidelijk, aansluiten, centrale boodschap, toelichten, gebruik kopjes, gebiedende wijs, klantgericht, gepaste informatiedichtheid en nog veel meer.

    LVB-klanten?

    Voor uw klanten die iets minder met taal hebben dan u besteden we aandacht aan beelden en plaatjes die uw verhaal laten landen.

    Noblesse Oblige (....)

    Verder besteden we ook aandacht aan correct Nederlands. Onjuist gespelde woorden en rare grammaticale zinnen (en dikdoenerij) ondermijnen immers uw kwaliteit. 


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Stress-sensitief Werken

    Jouw intentie bepaalt het effect!  Dat is het meest bijzondere aan stress-sensitief werken. 

    Een groter bewustzijn en meer weten over de achtergronden maakt u zoveel meer effectiever.


    Met stress-sensitief werken bedoelen we dat we rekening houden met wat stress met je brein doet. Stress die ontstaat door schaarste (o.a. gebrek aan geld) en het hebben van schulden.


    Het wordt steeds duidelijker dat de impact van stress bij mensen met betaalproblemen groot is.


    Wil je klanten die langdurig aan stress blootstaan nog adequater kunnen bedienen en rekening houden met de effecten van stress?

    Wil je je toolbox qua vaardigheden uitbreiden?

    Wil je werken aan een stress-sensitieve mindset?


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

Vakopleidingen voor Bewindvoerders,
Curatoren & Mentoren

De bewindvoerder (WSNP en bescherming), de curator en de mentor zijn belast met bijzondere zorg om mensen te beschermen die zelf niet goed beslissingen kunnen nemen. Dat kan o.a. door schulden, verslaving, een verstandelijke beperking.

De maatschappelijke betekenis neemt alleen maar toe. Hij/zij heeft een belangrijke rol die een behoorlijke kennis van zaken vergt. Het onderhouden van de vakbekwaamheid is belangrijk.




In het kader van relevante bijscholing biedt Pactis Vakopleidingen in samenwerking met Flanderijn Trainingen meerdere eendaagse vakopleidingen aan. 

Na afloop van de vakopleiding ontvangt u een certificaat. Hierop staat het aantal effectieve lesuren vermeld.

Voor deelnemers die aangesloten zijn bij Horus noteren wij apart het aantal toegekende PE-punten op het certificaat. Idem voor Bureau WSNP en Kiwa.




  • Msnp en Wsnp

    Betalingsonmacht blijft helaas een bijzonder actueel onderwerp. Wilt u volledig op de hoogte blijven van alle actualiteiten, o.a. de wijzigingen per 1 juli 2023?


    In deze training staat de schuldenproblematiek van uw cliënt centraal. Zowel de relevante regelgeving als de praktijk komen uitgebreid aan de orde. Uniek is dat ook de schuldeisersinvalshoek wordt meegenomen. Met betrekking tot de minnelijke en wettelijke schuldsanering bespreken we uitgebreid de voorwaarden voor toelating, de procedure en de gevolgen voor de schuldenaar, maar ook die voor de schuldeiser. Daarnaast bespreken we de basisbeginselen van het faillissementsrecht en de praktijk voor zover voor u relevant.


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Minnelijke en gerechtelijke incasso

    De kans is groot dat u als adviseur of hulpverlener via uw cliënt te maken krijgt met sommaties of dagvaardingen. Hoe zit het nou met de buitengerechtelijke kosten in die sommaties en wat wordt er van u verwacht in een gerechtelijke procedure? Tijdens deze training geven we antwoord op deze en andere vragen waar u mee worstelt.


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Beslag- en executierecht

    De hoofdlijnen en actualiteiten op een rij. Alles wat je als adviseur of hulpverlener moet weten!


    o.a.

    Vereenvoudiging beslagvrije voet

    Beslagvrij bedrag bij bankbeslag

    Kantonrechter als executierechter

    Uitbreiding zaken waarop geen beslag kan worden gelegd

    Online veilen

    Snellere afwikkeling derdenbeslagen

    Betere bescherming bewoners bij gedwongen ontruimingen



    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Verblijf en schulden

    Alle actualiteiten! Ook vreemdelingen en vluchtelingen kunnen schulden hebben. Soms beïnvloedt de verblijfsstatus de financiële situatie of de samenwoningssituatie van uw cliënt.

    Wilt u zich verbreden op dit vlak, of opfrissen?

    Alles wat je wil en moet weten over de verblijfsstatus van je cliënt, en de financiële consequenties!


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Aansprakelijkheden

    Vakopleiding Aansprakelijkheden


    Met enige regelmaat worden bewindvoerders, curatoren, mentoren of budgetbeheerders aansprakelijk gesteld. Soms omdat ze te weinig, soms omdat ze te veel hebben gedaan. Je kunt aansprakelijk gesteld worden voor teveel aflossen, of te laat of niet aanvragen van bijzondere bijstand, of het te laat doorgeven van gegevens, of het niet aanvragen van de zorgtoeslag. 

    Er wordt eigenlijk best veel van je gevraagd.


    Hoe zit het ook al weer met aansprakelijkheden? Op grond waarvan kun je aansprakelijk zijn? Leidt aansprakelijkheid ook altijd tot schade en schadevergoeding? Hoe zit het met “eigen schuld”. Kun je je verzekeren? Hoe wordt de eventuele schade vastgesteld? Hoe stel je iemand aansprakelijk? Wie moet wat bewijzen?


    Wil je weer even helemaal actueel opgefrist? En op de hoogte van de belangrijkste spelregels? En de meest recente jurisprudentie? Volg dan de Vakopleiding Aansprakelijkheden.


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Help, mijn klant zit in mijn allergie!

    Je doet het met professionaliteit (en liefde?); je inspannen voor je klant. Met de ene klant gaat het in het contact vanzelf en bij ander voel je constant wrijving en soms doet hij/zij dingen waardoor je enorm getriggerd wordt. Je klant zit in je allergie. Hoe komt dat? Hoe kom je eruit? Durf jij te kijken door de bril van de kernkwaliteiten naar jezelf en je klanten?


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Je klant vertegenwoordigen in een procedure

    Vertegenwoordig jij je klant af en toe bij de kantonrechter of in een bezwaar of in beroep? Misschien heb je wel eens naast een advocaat in een rechtszaal gezeten en gedacht: "dit kan ik ook!"

    Dat klopt, dat kun jij ook, soms! Uiteraard is procederen en iemand vertegenwoordigen in rechte een vak apart. En soms kun je inderdaad prima zelf. Wanneer wel , wanneer niet? Dat leer je in deze vakopleiding. En, wat de belangrijkste spelregels en tips en tricks zijn bij de kantonrechter en in bezwaar en beroep. En, we besteden aandacht aan je presentatievaardigheden!


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • NLP-coaching, introductie

    U heeft in het werk te maken met cliënten die hun financiële en/of persoonlijke zaken niet zelf kunnen regelen. In de praktijk zit de grootste uitdaging voor u mogelijk in het begeleiden en sturen van uw cliënten. 

    Hoe verbetert u de kwaliteit van het contact en coacht u hen middels NLP naar een betere relatie, acceptatie en zelfredzaamheid? In de training NLP-Coaching krijgt u meer inzicht in denkprocessen, en eenvoudige oefeningen en gespreksstructuren aangereikt die meteen effect hebben. Dus, meer grip op uw cliënten  en gedrag sturen door middel van motiverende taal en bewezen NLP-technieken.


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • NLP-coaching; Verandertaal

    Wat zeg jij tegen een cliënt als je een voorstel hebt gedaan? 

    Hoe voelt dat voor jou? of 

    Hoe klinkt dat? of 

    Zie je dat voor je?

    Herken je de verschillende "zintuigwoorden"? Welke gebruik jij onbewust en welke komen het beste binnen bij je cliënt?


    NLP biedt verschillende mooie modellen om met taal invloed uit te oefenen en nog beter aan te sluiten op de beleving van de ander. Wil je maximaal werken aan verandering?


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Zakelijk en klantgericht schrijven

    Effectiever worden?

    Wil je in e-mails en op papier effectiever worden door echt rekening te houden met de ontvanger? Leer je verplaatsen en leer wat dat doet met je taalgebruik.

    Praktisch!

    Dus: direct taalgebruik, direct duidelijk, aansluiten, centrale boodschap, toelichten, gebruik kopjes, gebiedende wijs, klantgericht, gepaste informatiedichtheid en nog veel meer.

    LVB-klanten?

    Voor uw klanten die iets minder met taal hebben dan u besteden we aandacht aan beelden en plaatjes die uw verhaal laten landen.

    Noblesse Oblige (....)

    Verder besteden we ook aandacht aan correct Nederlands. Onjuist gespelde woorden en rare grammaticale zinnen (en dikdoenerij) ondermijnen immers uw kwaliteit. 


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

  • Stress-sensitief Werken

    Jouw intentie bepaalt het effect!  Dat is het meest bijzondere aan stress-sensitief werken. 

    Een groter bewustzijn en meer weten over de achtergronden maakt u zoveel meer effectiever.


    Met stress-sensitief werken bedoelen we dat we rekening houden met wat stress met je brein doet. Stress die ontstaat door schaarste (o.a. gebrek aan geld) en het hebben van schulden.


    Het wordt steeds duidelijker dat de impact van stress bij mensen met betaalproblemen groot is.


    Wil je klanten die langdurig aan stress blootstaan nog adequater kunnen bedienen en rekening houden met de effecten van stress?

    Wil je je toolbox qua vaardigheden uitbreiden?

    Wil je werken aan een stress-sensitieve mindset?


    Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven voor deze vakopleiding.

Neem contact met ons op

Wilt u op de hoogte blijven van ons aanbod, actuele ontwikkelingen op uw vakgebied en leuke aanbiedingen, schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.
06 49 12 16 61
info@pactis.nl



aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief