Blogs

door Kees 5 februari 2024
"Jij luistert nooit" "Mijn klanten komen altijd te laat". Hoor je dit jezelf weleens zeggen of denken? Dit zijn generalisaties. Generalisaties, die in zijn algemeenheid nooit kloppen. Want, er is vast weleens een keer geweest dat je wel luisterde, en dat die klant wel op tijd kwam . En toch produceert ons brein generalisaties aan de lopende band. Dat is logisch, zeker als er sprake is van stress en emoties!  Met dank aan ons reptielenbrein!
door Kees 10 maart 2021
Pactis Medaillegesprekken Aan elke medaille zitten 2 kanten. Voor de één is het een “schuld”, voor de ander een “vordering”. Medaillegesprekken zijn gesprekken tussen professionals die werken aan beide kanten van deze medaille. De een staat aan de kant van schuldeisers, de ander aan de zijde van schuldenaar. Doel is de brug tussen schuldeisers en schuldenaren ( en de hulp- en dienstverleners aan beide kanten) verkleinen. Zonder oordeel en met nieuwsgierigheid kennis nemen van de standpunten en zienswijzen van de ander, verrijkt je als professional en als mens. De medaillisten van dienst zijn: Sanneke Beens-Naberman en Kees Terbijhe. Sanneke is werkzaam als executiemedewerkster bij VD&P-juristen uit Genemuiden. Kees werkt in zijn eigen bedrijf in Zuidhoek (Terbijhe.nl) als beschermingsbewindvoerder, curator en persoonlijk begeleider. Q: Sanneke, wat doe je concreet voor werk? S: Ik werk als executiemedewerker op een juristenkantoor. Onze opdrachtgevers zitten met name in de auto- en leasebranche. Onze klanten zijn grotendeels bedrijven, meer dan 80%. De rest is BtoC. Ik ben ruim 11 jaar werkzaam in de creditmanagementbranche. Q: Kees, wat houd jouw werk concreet in? K: Ik werk hoofdzakelijk als beschermingsbewindvoerder. Bewindvoering is een rechterlijke maatregel die ingesteld kan worden op twee grondslagen. De eerste grondslag is dat je wegens een verstandelijke beperking niet goed voor je geld kunt zorgen. De andere grondslag is wegens verkwisting en problematische schulden. Als bewindvoerder krijg je 17 uur per jaar voor zaken op grond van grondslag 1 en 24 uur per jaar voor grondslag 2. Mijn hoofddoel is altijd: het dossier stabiel krijgen. Wat ik concreet doe? Laatst zei een klant tegen mij: “Ik ben zo blij dat jij mijn boekhouding doet!........” Als bewindvoerder ben ik benoemd bij de bank, klant kan financieel niks doen. Ik vraag toeslagen aan, doe belastingaangifte en zorg er bijvoorbeeld voor dat iemand een goedkoper telefoonabonnement krijgt. Ik zorg ervoor dat iemand gaat sparen. En, ik coach mijn klanten voor zover dat kan. Het doel is een stabiel dossier. Q: Wat is de toegevoegde waarde van jullie werkzaamheden? Wat levert het jou, je opdrachtgever, je klant, de maatschappij op? S: Mijn functie is vrij nieuw binnen ons kantoor. Voorheen deden de juristen op ons kantoor het executiewerk zelf, maar door het groeien van ons kantoor was dat niet meer mogelijk. En zo kwam mijn functie in het leven. Door deze functie kan er meer tijd en aandacht in het executeren worden gestoken en dat is heel belangrijk. Zo resulteert dat bijvoorbeeld in het terughalen van meer auto’s. Dus dit is goed voor onze opdrachtgevers en voor ons kantoor. Ik houd ook de deurwaarder scherp, of die dat nou leuk vindt of niet. Voor de maatschappij…..? Opdrachtgevers lijden schade doordat hun klanten de afspraken niet nakomen. Daar moet een oplossing voor gezocht worden. Je wilt ook voorkomen dat de debiteur (door zijn kop in het zand te steken) de problemen alleen maar groter maakt. Meedenken met de debiteur is dus ook een belangrijk onderdeel. Vanochtend kreeg ik bijvoorbeeld een mailtje van een opdrachtgever en die zei “die meneer neemt nu contact met mij op, hij wil graag betalen. Maar hij lost alleen de rente af is en die is vele malen hoger dus zo komt hij niet van zijn schuld af. Kunnen we de rente dan niet stoppen?” Daar kijken we natuurlijk ook naar. Het is niet zo dat er alleen maar hard geïncasseerd moet worden. Wij doen wel alles in goed overleg met opdrachtgever en de klant. Daar staan we om bekend. Het liefst willen we de relatie ook nog goed houden. K: Wat levert een stabiel dossier op? Rust bij de klant. Realiseer je dat ruim de helft van mijn klanten licht verstandelijk beperkt is. Dat vraagt veel tijd en begeleiding. Ik ga ook meerdere keren per jaar bij klanten thuis langs. Voor de samenleving levert het op dat iemand meer kansen krijgt op structuur, meer kans op werk of zinvolle dagbesteding. Q: is er iets veranderd sinds Corona? K: Ik denk iets beter na voor bij een klant langs ga. En ik heb ontdekt dat Teams ook goed werkt. Voorwaarde is wel dat er iemand naast de klant, zit bij hem thuis. Sommige klanten krijgen alleen contant geld om uit te geven, die hebben een gesloten leefgeldregeling. Die kunnen niet digitaal boodschappen doen, daar werkt click en collect niet. Daar regelen we dan iets aparts voor. Verder niet zoveel anders. S: Opdrachtgevers zijn wel iets soepeler naar debiteuren toe. Maar dat begint bij ons eigenlijk met name op de incassoafdeling. Die geven wel meer tijd. Kijk, als iemand in de horeca zit, dan weet je; die kunnen nu niet betalen. Dan kun je er wel aan gaan lopen trekken maar dat heeft geen zin. Die laten we dus wel met rust. Als ze een auto hebben, laten we ze die inleveren maar we geven ze wel alle tijd om de boel op de rit te krijgen. Dus we zijn wat geduldiger met corona. Ik verwacht voor de komende periode dat de steunmaatregelen voor veel bedrijven niet genoeg zullen zijn. Ik denk dat met name in de horeca dat er heel veel gaat omvallen. Ik ken zelf ook ondernemers die echt hun pensioen aan het opeten zijn. Ik verwacht meer faillissementen en meer wsnpzaken. En als men met de hakken in het zand gaat die zaken vanzelf op ons kantoor terechtkomen. Lease groeit sowieso en door de crisis vlucht men soms ook de lease als mensen het bezit van een auto niet meer kunnen betalen. K: Waarom moet ik altijd alles aantonen? Ik snap dat klanten soms niet meer vertrouwd worden, maar je kunt een bewindvoerder wel vertrouwen. Ik moet zorgen dat klant niet verder in de problemen komt! S: Dat vertrouwen is er wel maar het is puur omdat je dan een goed verhaal hebt naar de opdrachtgever toe. Dan is de kans veel groter dat ze zeggen: dat ziet er inderdaad niet goed uit, ga maar akkoord. Dat is de andere kant; wij moeten alles onderbouwen want als wij geen goed verhaal hebben, dan hebben zij geen basis waarop zij een vordering kunnen afboeken. Bij grote vorderingen laten we vaak ook nog een verhaalsrapport opmaken. Het is dus om ons advies te onderbouwen. Het is niet om iemand te controleren. S: Wat ik bijvoorbeeld zelf niet zo goed snap is dat ik soms extreem lage percentages krijg aangeboden. Ik mis dan vaak voldoende uitleg. Ik zie bijvoorbeeld dat iemand een leasecontract heeft afgesloten voor een splinternieuwe bus. Die kunnen ze eigenlijk niet betalen. Dat gaat dus mis en komen ze uiteindelijk met een aanbod met bijvoorbeeld 5 procent van € 20.000 euro. En dat is dan nog een hoog percentage. Daar kan ook me dan niet zo goed in vinden. Ik denk dan is er echt niet nog een mogelijkheid, kun je niet iets meer uren van werken. Ik vind het belangrijk dat ze er echt het maximale proberen uit te halen. Heb je echt overal gezocht maar werk? Kun je echt niks lenen? Kun je echt niks anders regelen? Dat zijn dingen die ik me afvraag als ik een voorstel krijg. Als ik weet, dit is een alleenstaande man of vrouw met 2 kinderen op jonge leeftijd. Die werkt 3 of 4 dagen in de week. De schulden zijn ontstaan door een bepaalde situatie. Dan realiseer je je wel dat zo iemand niet fulltime kan werken. En je krijgt een idee dat ze echt hun best doen. Dan zit er een verhaal achter. Dan kun je makkelijker akkoord gaan. Daar heb ik meer begrip voor dan iemand die 36 uur werkt en zegt dat dat alles is. Die kan ook een baantje erbij doen. Ik ken ook mensen die regelmatig 60 uur per week werken. Dat is meer persoonlijk hoe ik erover denk. Dat is misschien niet altijd goed, maar dat neem je wel mee. K: Dus je gaat niet zo snel akkoord met een voorstel? S: Klopt, vaak zeggen we eerst nee, omdat het een veel te laag percentage is en er te weinig informatie wordt gegeven om het goed te beoordelen. S: Heb jij dan veel contact met schuldeisers? K: Ja, best wel. Ook wel persoonlijk. Ik word soms gebeld door de tandarts hier uit de buurt. Dan staat er een klant op de stoep die hulp nodig heeft. Dan vraagt de tandarts of er geld is. Meestal niet, maar dan spreken we ter plekke een regeling in termijnen af. Van mij mogen schuldeisers vaker rechtstreeks met bewindvoerders schakelen. Haal al die tussenschakels eruit. Dat kost alleen maar geld en niemand schiet daar iets mee op. K: Van mij zouden mensen vaker de wsnp in mogen. Drie jaar op een houtje bijten en afboeken! Grotere schuldeisers kunnen dat wat makkelijker dragen. Die kunnen het vaak wel doorberekenen of daar reserves voor aanspreken. Meer moeite heb ik met kleinere schuldeisers, de hardwerkende vakman die zijn vordering niet betaald krijgt, dat vind ik wel sneu. S: Heb je tips voor mij? K: Niet perse voor jou, maar in het algemeen: 1. Heb vertrouwen in de professionele bewindvoerder, die geen belang heeft bij het al dan niet betalen van de vordering. 2. Let op je toon in gesprekken, als het dreigend wordt, gaan bij mij de hakken in het zand! 3. Gun ons soms iets meer tijd in de beginfase; het duurt zeker een maand of 4 voordat we alles inzichtelijk hebben. En in deze periode graag goed communiceren. K: heb jij dan nog tips voor mij? S: Allereerst vind ik het heel goed dat een dergelijk interview er komt, dat er gesprekken zijn tussen partijen zoals jij en ik. Zo krijg je meer begrip voor het werk van de ander. Uiteindelijk heb je een gezamenlijk doel en dat is er voor beide partijen een bevredigende oplossing. Een tip zou denk ik zijn, en dat is ook meer algemeen: wees meteen in de eerste brief duidelijk met de te nemen stappen. Zet daar de termijnen in die ervoor staan. De schuldeisers zullen hun zaken dan door agenderen en niet nodeloos lopen vragen naar statussen. Zij/wij doen dat immers alleen maar om een verhaal te hebben voor het dossier. Vaak krijg je een standaarddocument met tekst en uitleg, en dat begrijp ik ergens wel, maar niet elke situatie is een standaard. Wat jij zegt over de toonzetting naar partijen toe, daar heb je volkomen gelijk in. Een dreigende toonzetting heeft totaal geen zin, dat heb ik in de jaren wel geleerd. Het brengt je niets. Je incasseert er zeker niet meer door en wanneer je je begripvol opstelt naar een debiteur of naar een instantie als de jouwe bereik je meer. Uiteindelijk gaat het toch om samenwerken. Aan welke kant van de lijn je ook staat. Contact: Sanneke Beens-Naberman Veuger, Van Dalfsen & Partners B.V. www.vdenp.nl Kees Terbijhe, Pecunia Budget en beheer www.terbijhe.nl Pactis Kees Over de Vest 0649121661

NLP

door info 8 maart 2021
Neuro Linguistisch Programmeren NLP bestudeert de werking van het brein. Het is een model voor effectieve communicatie en doelgerichte verandering. NLP is een methode voor het bestuderen van de subjectieve ervaring: hoe mensen komen tot hun waarnemingen, gedachten, stemmingen en gedrag. We nemen de werkelijkheid (om ons heen) waar via onze zintuigen. Dat is de objectieve werkelijkheid. Dat is wat er is. Onze waarneming is echter altijd subjectief. Onze zintuigen zetten hetgeen we waarnemen (beelden, geluiden, smaken enz) om in een soort elektrische signalen die via ons zenuwstelsel onze hersenen bereiken. In onze hersenen gebeurt een hoop waar we ons niets van bewust zijn. Via associatie worden de signalen op een of andere manier vergeleken met eerdere ervaringen; is het veilig, ja of nee? Vervolgens worden de signalen verder gefilterd en bouwen we intern representaties op. Dat is de subjectieve ervaring waar we ons bewust van kunnen worden: we zien beelden, ruiken geuren, horen geluiden enz. Hetgeen we waarnemen is dus eigenlijk altijd een vervorming van de objectieve werkelijkheid. NLP maakt je hier bewust van. Op zo'n manier dat je je innerlijke representaties kunt veranderen. De werkelijkheid om ons heen kunnen we niet altijd (meestal niet) veranderen. Dan is het handig om in staat te zijn om de manier waarop je op die werkelijkheid reageert te veranderen. Te leren op een andere manier betekenis te geven. En te leren dat je de betekenis die je ooit hebt gegeven aan een ervaring (een herinnering) achteraf kunt veranderen. NLP stimuleert je tot ander gedrag, tot andere manieren van kijken en tot regie over jouw gevoelens.

Jonggeleerd! - Lessen over leren!

Jonggeleerd les 1: maak het kleiner!


Wil je iets leren of doen en het lukt niet: maak het kleiner!

Als we iets willen leren, maken we het vaak te groot in ons hoofd. Dan gaan we ertegen opzien. Dan zakt de moed je in je schoenen. Dus: maak het kleiner!


Je moet voor je studie een boek lezen, een heel boek! Hoe dan? Begin gewoon met 5 minuten lezen per dag, of een hoofdstuk per dag. En hou je strikt aan deze afspraak. Niet meer en niet minder.


Iedereen kan leren jongleren met 3 ballen. Veel deelnemers aan onze workshops zijn te enthousiast. Zij willen meteen met 3 ballen vloeiend kunnen gooien. Dat is teveel en te groot. Maak het kleiner, betekent hier: begin met 1 bal en dan 2 minuten per dag netjes van je ene hand naar je andere hand. Niet meer en niet minder.


Het grote voordeel? Als je het klein genoeg maakt, lukt het altijd. En wat word je als iets lukt: blij!

Jonggeleerd les 2: leren = na-apen!*


Leren is eerst en vooral na-apen. Elke ouder weet het. Of we het leuk vinden of niet, diep in ons zit een kopieerkracht. Onbewust hebben we de neiging om gedrag waarmee we geconfronteerd worden na te apen. Als je dit weet, kun je kiezen voor een bewuste respons. Als je mensenkinderen iets wil leren, wees het voorbeeld.


We zeggen immers: "goed voorbeeld doet goed volgen". En, helaas is het omgekeerde ook waar.  Managers klagen soms: "Ze doen niet wat ik zeg!". De spiegel zegt dan: "Misschien doen ze wat jij doet?"


" voor de liefhebbers: klinkerbotsing, dus een streepje!

Jonggeleerd les 3: use your senses!


Mensen zijn verschillend. O a. in de manier waarop ze via hun zintuigen waarnemen. Wil je iemand wat leren? Wil je iedereen bereiken? Wees flexibel in je taal: gebruik de taal van de zintuigen. Gebruik zintuigwoorden!


Voel je aan wat hier gezegd wordt? Hoor jij wat hier bedoeld wordt? Zie je het voor je?


"In ons team voel je je meteen thuis, je ruikt de passie, wij zijn stralende professionals, ons motto: geen woorden maar daden! Smaakt dat naar meer?"
 
"Op onze afdeling hangt de frisse geur van werklust en spel. Wij gaan elke dag voor goud. Je proeft als het ware de passie. Voel jij je verbonden met onze missie? We horen graag van je!"

Hoe voelt dit? Heb je daar een beeld bij? Hoe klinkt dat voor jou? Smaakt dat naar meer?


Jonggeleerd les 4: vier de vragen!
 

Bij het begin van een jongleerworkshop vraagt een deelnemer: waarom is het belangrijk om dit te leren? Een ander vraagt: wat gaan we doen? Een derde vraag: hoe ziet het programma van de workshop eruit? Weer een ander: wat heb je hier eigenlijk aan?


Uit deze vragen blijkt dat ieders leerpad ergens anders begint. Sommigen willen eerst horen dat je door te leren jongleren je je brein traint, je meer grijze stof aanmaakt en de wisselwerking  tussen je linker- en rechter hersenhelft (je corpus callosum) stimuleert. Dit stimuleert o.a. de geheugenfunctie.

Anderen horen graag eerst ; we gaan uiteindelijk leren met 3 ballen een cascade te gooien. Vandaag doen we met name oefeningen met 1 bal en gaan we ook een filmpje kijken.

Een derde komt in actie als hij of zij weet: de workshop duurt 20 minuten, de trainer geeft eerst altijd een demonstratie, dan een kleine oefening met feedback en we gaan ook met elkaar oefenen. Wat je eraan hebt?  Je kan even lekker ontspannen, even bewegen, even uit je hoofd en op feesten en partijen kan jij ineens met 3 sinaasappelen onverwacht uit de hoek komen!



Of in een andere context;

1.      Het is belangrijk om onze klanten nog beter te woord te staan. Daardoor werken we aan een beter relatie en krijgen we een duidelijker klantbeeld, en kunnen we onze klanten beter bedienen.

2.      Beter te woord staan betekent o.a. de klanten groeten als ze de winkel binnenkomen.

3.      Hoe je dat doet? Door een glimlach op je gezicht te toveren, iemand aan te kijken, goedemorgen zeggen, of een knikje geven.

4.      Jij hebt leuker klantcontact en daardoor meer plezier in je werk.


Introduceer je een nieuwe werkwijze, en geef je hierover een presentatie?
Vertel waarom de nieuwe werkwijze belangrijk is.  Wat die werkwijze inhoudt. Hoe de implementatie zal zijn en hoe het werkt. En wat je medewerkers eraan hebben in de praktijk.


Effectief leren houdt altijd rekening met deze 4 vragen:

1.      Waarom is het belangrijk om dit te leren of te doen?

2.     Wat wil ik precies leren? Wat moet ik precies doen?

3.     Hoe ga ik het leren? Hoe doe ik dat dan?

4.     Wat heb ik eraan in de praktijk?

Jonggeleerd les 5: show it!
 
Hoe weet je dat je het kan?  Hoe weet je dat je het weet?
Hoe weet je dat je kunt fietsen?  Hoe weet je dat je de tafel van 13 uit je hoofd kent?  Hoe weet je dat je een videogame beheerst?
 
Dat weet je, omdat je kunt laten zien dat je kunt fietsen. Aan jezelf en aan anderen. Omdat je hardop de tafel van 13 kan opzeggen. Omdat je een bepaald level in de videogame kunt behalen.
 
Uiteindelijk is dus waarneembaar gedrag de ultieme toetssteen, om te checken, om te weten of je iets weet of kan. Gedrag wat je kunt laten zien, wat waarneembaar is en gemeten kan worden.
 
Fietsen, rekenen en gamen heb je ooit geleerd. Tot een zeker niveau. Toen had je het "geleerd" en beheerste je het.
 
Het leren speelt zich hierbij af in je lichaam en in je brein. En wil je weten of je iets echt geleerd hebt? Of wil je weten of jouw medewerkers iets echt geleerd hebben? Show me, laat het zien. Zorg dat het zichtbaar gemaakt wordt in waarneembaar gedrag. En, afhankelijk van de situatie in meetbaar gedrag

Jonggeleerd les 6: Wees nieuwsgierig!


Immanuel Kant zegt dat we de wereld zoals die echt is (Das Ding an sich), nooit volledig kunnen kennen. Het is dus verstandig om onderscheid te maken tussen a. de wereld enerzijds en b. onze ervaring van de wereld anderzijds.
 
Onze ervaring van de wereld is waar we ons bewust van zijn. Onze ervaring van de wereld verwarren we vaak met de echte wereld. We gaan er daarmee vaak vanuit dat iedereen de wereld op dezelfde manier ervaart als jij. “Zie je dat dan niet!”, “Dat heb ik toch gezegd!”.
 
Onze ervaring van de wereld is (helaas en gelukkig) een onvermijdelijke vervorming van de echte wereld. Meesters in leren zijn zich hier constant van bewust.
 
Al het leren start immers met een zintuiglijke prikkel. Je hoort een geluid of je hoort of ziet een woord of een zin. Je ruikt een geur, je proeft iets of je voelt een sensatie. 

Het vervormen is dan al begonnen. Want de prikkel die door onze zintuigen is opgepikt moet door ons neurologische systeem. Een geluidsprikkel o.a. via het oor, synapsen en zenuwbanen. Uiteindelijk belandt een prikkel in ons brein. Eerst de oude stukjes brein daarna nieuwere.
 

Ons neurologisch systeem is ook nog eens beperkt. Wij mensen zijn wat betreft het waarnemen van geluiden bijvoorbeeld beperkt tot geluiden tussen 20 Herz en 20.000 Herz. Geluiden met een hogere of lagere frequentie (die bestaan, vraag maar aan je hond!) worden door de mens niet gehoord. 
Geluid, wat er aantoonbaar en bewezen is in de wereld, wordt door ons mensen niet waargenomen. In onze ervaring is het er niet.
 
Van de geluiden die binnenkomen, leren we woorden maken. Woorden die we vervolgens betekenis gaan geven. Meesters in leren kunnen zich, als dat nodig is, bij elk woord afvragen: “Wat betekent dit woord precies voor jou?”


Meesters in leren zijn dus in eerste instantie zonder oordeel, vullen niks in en zijn heel erg nieuwsgierig!

Jonggeleerd les 7: slapen en leren!

 
In Brave New World (1932) van Aldous Huxley (het boek wordt elk jaar actueler) wordt het verschijnsel hypnopedie beschreven; leren en conditioneren terwijl je slaapt.
 
Het is een leuk idee, een aantrekkelijk idee zelfs. En het werkt niet. Je kunt geen taal leren door 's nachts naar woordjes te luisteren. Je kunt ingewikkelde vraagstukken niet doorgronden door de uitleg 's nachts in je slaap voorgelezen te krijgen. Makkelijker vraagstukken trouwens ook niet. 


De meeste hersengebieden die je nodig hebt om te leren, doen als je slaapt, iets anders. Zij verwerken, organiseren ervaringen en rusten uit. Je gehoor werkt wel, dus de woordjes komen wel binnen maar er gebeurt niks mee.
 


Goed slapen is wel een voorwaarde om te kunnen leren en informatie een plek te geven in je langetermijngeheugen. Misschien ken je het type dat goed is in het halen van toetsen en examens? Het type dat 's nachts nog even doorhaalt en slaagt voor het examen? Voor de korte termijn een nuttige kwaliteit! Grote kans echter dat een week later het grootste deel alweer is verdampt.
 
Leren kost voor de meeste mensen namelijk tijd. Tijd die nodig is om te kennis te integreren, informatie te laten landen en ervaringen te evalueren en te herkauwen.
Dat doen we 's nachts en hier hoef je helemaal niks voor te doen!


Slaap lekker!

Jonggeleerd les 8: "What you see is who you wanna be"


Quincy Jones (13 maart 1933 - 3 november 2024) . Een van de meest inspirerende voorbeelden uit de moderne geschiedenis wat betreft leiderschap, creativiteit, muzikaliteit en rechtvaardigheid.
 
Deze uitspraak doet hij over zijn jeugd. In een Netflix-documentaire. Hij wilde gangster worden. "What you see is who you wanna be".
Groeide op in armoede met buidelratten op het menu.  Want dat was zijn omgeving: pure armoede, bendegeweld, overvallen, inbraken; de South Side of Chicago.
 
Tijdens een inbraak breekt er iets bij hem in. Hij loopt tegen een piano aan, pingelt erop en is verkocht. Er breekt iets in zijn wereldbeeld en hij besluit in de muziek te gaan. De rest is geschiedenis. Hij herkent zijn passie en grijpt zijn kans.


Je omgeving bepaalt voor een deel wat je ziet qua voorbeelden, mogelijkheden en kansen. Voor een deel, je kunt regie pakken door je omgeving te veranderen of, net als Q passie te durven voelen waar die zich manifesteert. 

Jonggeleerd les 9: afleren - De verleiding de baas!


Stel, je houdt van paprikachips. Je bent een echte liefhebber. Niet van 1 chippie, maar als de zak open is, dan moet-ie leeg!  Je weet dat over de chips is nagedacht, over de textuur, de smaak, de vorm, de geur.


Met name over de smaak is goed nagedacht. Zodanig dat bij 1 hapje je brein enorm wordt getriggerd: hier moet je meer van hebben!


Stel, je wil niet meer op deze manier reageren. Dat kan en is zelfs relatief eenvoudig. Een klein beetje discipline en de eerste stap is gezet naar een voedingspatroon waar je meer grip op hebt. Misschien zelfs naar een leven waarop jij zelf meer grip hebt! Tijd om te beginnen met afleren!


De basis van afleren is simpel. In het voorbeeld van de paprikachips: voordat je de chips in je mond stopt, is er een trigger. Je loopt door de supermarkt en ziet de zakken met paprikachips. Je bent op een feestje en er staan grote bakken met oranjekleurige chippies naar je te grijnzen. Misschien kun je zelfs een beeld in je hoofd oproepen van paprikachips. Mogelijk ga je er zelfs een beetje van watertanden!


De truc is om de trigger (het beeld dat je creëert in je brein) te verbinden met een beeld dat walging bij je oproept. Waarschijnlijk heb je je onbewust laten “programmeren” door de chipsfabrikant. Tijd dus om af te leren, een nieuw neurologisch lijntje te leggen en jezelf te deprogrammeren.


Kijk een aantal keer per dag naar het filmpje hierboven. Dat mag op het toilet. (Bij voorkeur als er geurig gepoept wordt!) Het effect is dat je brein bij het zien van paprikachips in de echte wereld het beeld van wormen en de gevoelde walging (en de gekoppelde geuren) oproept.


Het resultaat zal zijn: minder trek!

Succes!!


Uiteraard werkt dit ook met andere beelden waarmee je jezelf laat verleiden:)